Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.09.2021 13:23 - СЮЖЕТ ЗА РАЗКАЗ, АКО НЯКОЙ ЖЕЛАЕ ДА ГО НАПИШЕ...
Автор: planinitenabulgaria Категория: Лични дневници
Прочетен: 1039 Коментари: 0 Гласове:

Последна промяна: 24.09.2021 13:23

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

ЕДНА РОДОПСКА РАЗХОДКА ПРЕЗ 1985 /?/ ГОДИНА

По онова време имаше един Туристически възпоменателен комплекс  ТВК „Васил Коларов” над с. Новаково. От него могат да се предприемат красиви пътувания до Инката, до с. Узуново, но и по-далечни пътувания към Белинташ или Кръстовръх. Беше началото на ноември, времето бе прекрасно – ясно през зелия ден, но вечарта – много студено. Решихме да се приберем през християнското светилище Кръстовръх, като нощуваме там. Маршрутът е доста дълъг, половината от групата се спуснаха директно в с. Новаково, а десетина души, мужду които и три деца продължихме към Кръстовръх с намерение да спим в пригодената за това къща до църквичката. Тогава светилището имаше само един кръст горе на върха, след седловинката имаше скромна църквичка, която си стои до днес и на метри от нея – бараката за пренощуване. Малко по-надолу е аязмото, което тогава, понеже не се черпеше вода от него, бе маловодно. Последвалото през годините строителство загрози това свято място.

Тръгваме ние от ТВК-то, времето прекрасно, стигаме до Инката. Небето обаче обаче се намръщи, заваля сняг. Беше много студено и поради това снегът оставаше на земята като брашно. Ние обаче сме тръгнали за Кръстовръх покрай Караджов камък, където не е желателно при сняг да се преминава, защото пътеката е наклонена. Пред нас се появава изведнаж човек в черни дрехи и ни пита къде отиваме. Обясних му. Той с  повелителен глас каза, че това не може да се случи, защото времето не разрешава и е възможно падане или друга беда, а също да не достигнем в памките на деня Кръстовръх, да останем на открито и да замръзнем. И /буквално!/ разпореди.

-       Ще достигнете разклона за с. Мостово, ще се спуснете в

селрото и по безопасната пътека ще се изкачите до

Кръстовръх.

Така и направихме. Маршпутът се удължи, но пък така е безопаасен, преминаваме и през село, ако не можем да се изкачим на върха.

Излизайки от селото срещу нас виидяхме две момчета, които ни казаха да следваме техните стъпки по снега, за да не се загубим, защото снегът бе станал десетина см. Пристигнахме ние на  върха, после при бараката, а от нея се появи една баба. Тя ни каза:

-       Защо толкова се забавихне деца, дълго ви чаках,

обезпокоих се за вас. Минете първо през църквата да ви попея!

След  като проведе богослужението, бабата ни каза, че е

сънувала сън, при който й е повелено да дойде на Кръстовръх и да посрещне премръзнали туристи. Бе напалила печката, сварила боб чорба. Момчетата, два нейни внука, бяха събрали дърва, изкачили боба и хляба, помогнали на бабата да се качи, снегът още не бил навалял.

След като се навечеряхме с топлата чорба с всякакви възможни билки и хляб, който бяха донесли момчетата, тя отново ни заведе в църквата да ни попее. След това каза, че е приготвила леглото в църквата. Ако някой много иска нещо, да остане да спи в църквата и да се моли. Едно от момичетата бе много вярващо и остана. Занесохме и няколко одеала, защо през нощта е много студено.

По едно време бабата каза, че е време е за лягане. Легнахме си ние, но се разиграха плъхове. Търкалят разни неща, качват се по леглата. Бабата каза, че те са също душици и тя знае как да ги усмири. Наля в няколко капачки от буркани олио, плъховете си пийнаха и настана тишина.

На сутринта бабата ни отпрати отново с топла чорба и в очакване на внуците си, да я смъкнат до селото /помашкото село Мостово/. Тук ива две светилища, мюсюлманското Ениханбаба и християнското Кръстовръх, но хората в  региона ги уважаван и двете.

Днес Кръстовръх е различен. Застроен, с църква магазин-ресторант, с 12 параклиса, сега се строи и хотел, не това е светилището, което би трябвало да бъде там. Случилото се с нас показва, че това е наистина свято място.

Замисляйки се, помощ и подкрепа от Някъде съм получавал доста често...