Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.02.2012 23:09 - EВАКУАЦИЯ ОТ ВЪЖЕНИ ЛИНИИ
Автор: varg1 Категория: Технологии   
Прочетен: 678 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 11.02.2012 23:10


Изготвил: О.Балджийски – инструктор по планинско спасяване
Въжените линии/лифтовете/, по своя принцип на експлотация, могат да бъдат разделени на: носещи и теглещи/влекове/. Евакуацията на хората от влековете, се свежда до указания към тях да се откачат от съоръжението, да се придвижат без ски на краката по трасето на влека до най-близката пътека и да го напуснат в желаното от тях направление.Поради отсъствието на остра необходимост за съдействие на пътниците, няма да спираме вниманието си върху тях.
За нас особен интерес представляват носещите пътнически въжени линии.
І. ОБЩО ОПИСАНИЕ НА СИТУАЦИЯТА ПО ПРОБЛЕМА:
1. Въжените линии са СТОПАНСКИ ПРЕДПРИЯТИЯ, които по отношение на конструкция и експлотация (вкл.“Аварийна евакуация на пътници”), са подчинени на точни Норми и правила. Тези правила са отразени в съответните нормативни документи на всяка страна /ПМС 168 от 15.07.04 – “Наредба за ... въжените линии(чл.34, чл.35 и Приложение 1,т.6) и се контролират от определени държавни институции /ДАМТН/. С продаването на билета /картата/ и настаняването на пътника на лифтовото съоръжение, стопаните поемат и съответните отговорности. Поведението на пътника се определя само от указанията на служебните лица, включително и при аварийно спиране на съоръжението.
2. На основание на тези норми и правила и в съответствие с заявеното от клиентите, произ-водителите изготвят и комплектоват въжените линии с ограничен брой /4~8бр./ съоръжения за аварийна евакуация и указания за ползването им. Едно такова съоръжение се обслужва от 3 до 4 човека и с него за 1 час могат да бъдат евакуирани до 6 седалки/кабинки/, окачени последователно на едно от въжетата. Ползването им изисква специфична подготовка, поради което с тях могат да работят само обучени за целта хора. Такова задължение имат работни-ците по въжените линии/по-често – някои от тях/. Използването на други спасителни съоръ-жения и необучени за работа със стандартните спасителни съоръжения хора не е регламен-тирано в нормативни документи.
3. Трите основни типа въжени линии имат следните, важни за нас характеристики:
Голями кабини Малки кабинки Седалкови
/над 20 човека/ /средно 6 човека/ /средно 3 човека/
3.1.Какъв дял имат от съществу-
ващите (в България)? 5% (няма) 30% (20%) 65% (80%)
3.2.Едновременно в движение
кабинки/седалки/ (пътници) 2 (80) 1 до 120 (720) 1 до 160 (480)
3.3.Сезонно ползване всички сезони предимно зиме по-вече зиме
3.4.Средна височина над терена голяма ~ 50м. под средна ~15м. малка ~ 8м.
3.5.Характер на терена на трасето открит, предимно горист предимно горист
стръмен стръмен умерено стръмен
3.6.Достъп до трасето труден по-често - труден по-често – лесен
3.7.Защита от лоши метеоролог. у-вия да да не
3.8.Пътниците придружават ли се
от служебно лице? да не не
4. Принципно различаваме следните вероятни причини за спиране на въжените линии, като ще
отчетем възможното времетраене и предвидените спешни компенсаторни мерки:
възможно компенсаторни
времетраене мерки
4.1 Повреда на двигателя 1час / безкрайно да
4.1.1.Спиране на ел.захранване 0.1часа / 10 часа да
4.2. Повреди по пътя на въжето 1 час / 12 часа не
4.2.1.Окачване на чуждо тяло по въжето 1 час / 4 часа не

5. Оптималното времетраене на здравословен престой в кабината/на седалката/, отчитайки комфорта на пътниците при възможни ниски температури и валежи, промените в психическото им състояние, както и възможността им за взаимопомощ , е приблизително:
Голями кабини - 6 часа;
Малки кабинки - 5 часа;
Седалки - 2 часа.
6. Действията, по оказване помощ на пътниците – при ситуация, застрашаваща тяхния здравословен престой, включват поне едно от следните направления:
6.1. Допълнителна информация на пътниците за създалата се ситуация.
6.2. Евакуация на малък брой хора – от едно място /въже, седалка/кабина/ или отсечка по трасето на въжената линия.
6.3. Евакуация на всички пътници по цялата дължина на трасето.
6.4. Извеждане на пътниците, в зависимост от тяхното състояние, до цивилизован обект /пътека, сграда, мед.пункт или др./

ІІ. СЕГА МОЖЕМ ДА СИ ЗАДАДЕМ ПОРЕДИЦА ОТ ВЪПРОСИ:
1. С какъв характер са проблемите при необходимост от евакуация от въжени линии?
2. Кога и кой може да вземе решение за евакуация на пътниците?
3. Кой би могъл да помогне при тези, различни в някои отношения, спасителни операции?
4. Как биха могли да бъдат евакуирани пътниците в близък до оптималния за тях срок?
5. Какво ще правят те след като бъдат свалени на земята?
6. Какво е принципното място на Планинската спасителна служба при такава ситуация и
Какви са нейните възможности?
7. Какви способи за евакуация са приложими от Планинската спасителна служба?
8. Какви технически съоръжения биха били полезни на Планинските спасители?
9. и т.н.

ІІІ. НА ТЕЗИ ВЪПРОСИ БИХМЕ МОГЛИ ДА СИ ОТГОВОРИМЕ ТАКА:
Спасителните операции от въжени линии с голями кабини са сложни в техническо отношение, но са насочени само към две точки, имат служебен придружител с радио-телефонна връзка и комфорта на пътниците е добър. Тук могат да помогнат само специализирани групи. Удачна би била намесата на въртолет. У нас все още няма такива съоръжения и този проблем не е в сила.
1. Основните по характер проблеми са:
1.1. Необходимост от изясняване на обстановката и вземане на решения./Разд.ІІІ, т.2./
1.2. Лимитирана в относително кратко време, обемна задача./Разд.ІІІ, т.т.3 и 4/
1.3. Тактическо и техническо осъществяване на евакуацията./Разд.ІІІ, т.т.5,6 и 7/
1.4. Наличие на тревога у пътниците, която с времето непрекъснато ескалира и у някои от тях може да премине в кризисно психическо състояние и да предизвика опасни действия. Някои от подходите за овладяване на този проблем са:
- Предварително информиране на пътниците за поведението им при такава обстановка;
- Телефони на лифта – отразени в билета/картата/;
- Звуково информиране на пътниците за създалата се ситуация и предстоящите действия;
- Облекло, подсказващо служебната ангажираност на евакуиращите, по възможност еднакво в отделните екипи;
- Уверено и делово поведение на спасителните екипи.
- Гласова /в краен случай – друга/ комуникация с всеки пътник по време на евакуирането му;
- Персонално преценени, окуражителни и успокоителни указания към пътниците;
- Конкретни указания към всеки пътник за поведението му при стъпване на терена;
- Съдействие на пътниците при получаване на информация за тяхни близки хора в района.
2. Решение за евакуация на пътниците от въжената линия може да вземе началника на това съоръжение/разд.І, т.1,2,3,4 и 5/. Той обхваща цялата информация за създалата се ситуация:
- Каква е причината за спиране на съоръжението;
- Може ли тя да бъде компенсирана с други действия на служителите;
- Може ли да бъде отстранена и след колко време;
- При работа и въздействие върху носещата част/въжета и стълбове/, има ли опасност за работещите хора и пътниците и в каква степен;
- Какви са метеорологичните условия и какво е тяхното въздействие върху пътниците;
- Има ли налични спасителни съоръжения?, Колко са?, Колко обучени за работа с тах служители са на лице?
- Има ли договореност с други организации за съдействие при такава ситуация?
- С участието на колко хора и съоръжения ще могат да бъдат евакуирани пътниците в рамките на оптимално-здравословния за тях срок?
- И друга информация.
След преценка на информацията по тези въпроси, началника на съоръжението може да вземе решение Кога? и С участието на кои хора? трябва да започне евакуацията.
3. По нормативни документи, служебни и технически дадености, обслужващият персонал трябва да организира и окаже помощта при аварийна ситуация. Тяхно е задължението да информират пътниците за предстоящите действия. За целта, те могат да ангажират и други хора – отговорни за предаваната информация.
3.1. В случай, че е необходима евакуация на малък брой хора/Разд.І, т.6.2./, отново те трябва да бъдат основните изпълнители. Ако желаят да ангажират хора от друго ведомство, те трябва да имат подписан с него договор за съдействие при такава ситуация.
Планинската спасителна служба е в състояние да изпълни ангажименти в такива случаи.
3.2. При евакуация на всички пътници от въжени линии с малки кабинки или седалки, ситуацията е усложнена от голямия брой пътници и тяхния дискомфорт/Разд.І,т.5/. Трасето също е достатъчно сложно. Може да се приложи предимно наземен подход, тъй като става въпрос за евакуиране на около 600 човека, от близо 140 седалки/кабинки/, окачени както по възходящия така и по низходащия клон на въжената линия, при това при вероятно лошо време.
Тук могат организирано да участват както работници от въжената линия, така и групи от
други организации/ ПСС, ГЗ, Полиция, Ски-училища и гардероби и др./ По удачно е това да бъдат групи от спасителни организации. Всички те трябва да имат договор със стопаните на лифтовото съоръжение/я/, с точно упоменати ЗАДЪЛЖЕНИЯ И ОТГОВОРНОСТИ НА ДВЕТЕ СТРАНИ, както и ОБЕМА НА ТЕХНИТЕ ПОДГОТОВКА И СЪОРЪЖЕНОСТ /Разд.І, т.1 и 2/.
4. Пътниците биха могли да бъдат евакуирани в близък до здравословно-оптималния за тях срок/Разд.І, т.т.2,3 и 5/,при наличие на:
План за работа при аварийна ситуация на стопаните на съоръжението, който да включва:
- оценка на терена по трасето на лифта и възможните механизирани и пеши подходи;
- численност, съоръженост и конкретен участък за работа на всяка група;
- команден пункт със средства за комуникация с всяко оперативно звено;
- пътища за аварийно оповестяване на ангажираните за съдействие организации;
- методи за евакуация и отговорности за прилагането им;
- планирани тренировъчни занимания и тяхната периодичност;
- мерки за подпомагане комфорта на пътници и спасители /ако е необходимо/;
- възможности за търсене на допълнително съдействие при затруднения;
- информиране на обществеността чрез медиите при работа през късните часове на денонощието;
- и др.
Допълнение и неразделна част от него могат да бъдат договорите с други организации за съдействие при необходимост от аварийна евакуация на пътници.
Всяка друга, ангажирана с проблема организация трябва да има:
- разработени и усвоени тактически и технически прийоми за евакуация. При различните групи, те могат да се различават;
- Необходимото количество спасителни съоръжения и средства за комуникация. Могат да се ползват както специализирани, така и пригодени за целта съоръжения.
- Необходимия минимален брой подготвени за целта хора.
Естествено, силно влияние върху КРАЙНИЯТ РЕЗУЛТАТ ще имат метеорологичните и теренни условия, както и светлите часове от деня с които разполагат спасителите.
5. Всяка спасителна група трябва да включи в тактическият си план извеждането на пътниците от трасето на съоръжението до момента в който достигнат до безопасно за тях място, от което натам възможностите им за придвижване да са равни с тези на обичайните посетители на планината. В много случаи може да се наложи, отделен спасител да организира групи от пътници и да ги води. Ръководителят на евакуацията трябва да получава точна и своевременна информация за броя на изведените до безопасен район пътници.

6. Планинската спасителна служба нямя пряк ангажимент да евакуира хора от въжени линии/Разд.І,т.т.1 и 2/, но техниката с която борави, подготовката и организираността на нейните членове и дават възможност активно да съдейства в такива ситуации. Това трябва да става на основание на подписан договор със стопаните на въжената линия.
При поемане на ангажименти по всеки конкретен договор трябва да се има предвид:
- Колко обучени за целта пл.спасители може да привлече за работа в здравословно-оптималния за пътниците срок, съответното звено на ПСС?;
- Планът на стопаните за аварийна евакуация включва ли необходимост от спасители след този срок?;
- Какви са конкретните пътища и средства за оповестяване на тревогата и за непрекъсната комуникация с ръководителя на цялата евакуация?;
- Кои са конкретните участъци за работа по трасето и какви са подходите до тях?;
- Хората от колко седалки/кабинки/ могат да евакуират предвидените по договора пл.спасители?
- С какви съоръжения се разполага и какви технически способи ще бъдат прилагани? Ако се ползват специализирани съоръжения – Кой ще ги предостави и за чия сметка?;
- От какво по обем и съдържание обучение се нуждаят пл.спасители и как ще го опресняват?;
- Кой ще заплати/обезвъзмезди/ положения от планинските спасители труд?
При възникване на такава ситуация, намиращите се в района планински спасители обикновенно са малко на брой /2~10 души/ и са ангажирани с охраната на туристи и скиори.
Тактическият план на отряда на ПСС в този район, трябва да включва и указания за действия при такава ситуация, като посочва: Как да се преструктуира работата на дежурните спасители?; Колко от тях да се включат в работата по евакуацията на пътниците от лифта?; Как? и Кои спасители? да бъдат извикани от населеното място за работа по случая.
Естествено е, че допълнително извиканите спасители ще се включат най-рано след един час, което е близо до оптимално здравословното време за престой на пътниците при седалкови въжени линии.


7. Преценени от ръководството на отряда планински спасители трябва да бъдат обучени да работят със спасителните съоръжения с които е оборудван лифта /Фиг. 1/, но тези съоръжения – малко на брой/т.2/ вероятно ще се използват от служителите по лифта и това би трябвало да бъде отразено в Тактическия план за евакуация при авария на лифтовото съоръжение. Те са комплектовани с инструкции за ползването им.

Специално подготвени за целта планински спасители биха могли да работят и чрез ползване на въртолет. Спецификата на този подход ще бъде описана отделно.

Прилаганите от всички способи включват следните основни моменти:
7.1. Създаване на носеща точка върху лифтовото съоръжение – над всяка седалка/кабинка/;
Тази носеща точка може да бъде изградена:
директно от спасител, който е достигнал по някакъв начин до това място;
индиректно- дистанционно от спасител, който е придвижил съоръжение или въже до това място, работейки на разстояние от него;
от един от пътниците, по указания и под контрола на спасител.
Тя може да бъде: - конструктивна част от специализирано, допълнително донесено съоръжение;
елемент от конструкцията на седалката/кабинката/;
- носещото въже на лифта, което на практика винаги участва в изграждането на носещи точки.
7.2. Ползване на прекарано през носещата точка, въже.
Необходимо е използването на въже с издръжливост на опън – мин. 1000кг.Качествата му да са гарантирани от производителя. Удачно е ползването на синтетични алпийски въжета, както статични – така и динамични.
Прекарването на въжето през носещата точка оформя два негови клона: един за окачване на пътник и друг - за регулирано от спасителят отпускане.
С негова помощ спасителят може да достигне до пътниците или да премести опорната точка.
7.3. Окачване на пътник на единия край на въжето и спускането му до земятя;
Окачването на пътник към въжето може да стане:
посредством допълнително съоръжение/сбруя, седло, торба и др./;
директно към въжето/обвръзка, хомут и др./.
То може да бъде изпълнено от обучен за целта човек и само при някои способи – от пътника, но под контрола на спасителя.
Регулираното от спасителя спускане може да стане чрез протриване на въжето през специално устройство или ползвайки триене на въжето по конструкцията на лифта.
Спасителят може да бъде близо до мястото където се трие въжето или на разстояние от него.
Протриващото устройство трябва да дава възможност за обратен ход на въжето.
7.4. Повтаряне на действията за всеки отделен пътник, а след това и седалка/кабинка/.
Действията от предходната точка, за всики отделен пътник се повтарят. Изключително рядко се ползват съоръжения, даващи възможност за едновременно сваляне на повече пътници.
Особен интерес представлява новото изграждане/или преместване/ на носещата точка над следващата седалка/кабинка/. Организацията и извършването на тези действия съдържат голям потенциал за съкращаване времето на цялата евакуация. Тук е хубаво да си припомним, че пре-местване на опорната точка може да стане само по дължината на едно въже, а лифта има два клона/въжета/ - възходящ и низходящ. С други думи, ако една минимална, оперативна група работи в определен участък от трасето по възходящото въже и премества носещата точка по него, то тя не може да бъде ангажирана и с евакуацията на пътниците от низходящото въже.
7.5. Обстановката налага, планинските спасители да ползват съоръжения, конструирани за други цели както и предварително разработени и усвоени – нестандартни способи. Ето някои от тях:
Евакуация при директно изграждане на носещата точка от спасител.
Състав: Двама планински спасители и един помощник.
Съоръженост:
Спасителят/горе/ е с поставена сбруя и привързана към нея самоосигуровка – 1м. Към сбруята са прикачени с карабинери втора самоосигуровъчна примка – 1,5м. и самохват. Самоосигуровките завършват с карабинери. Има каска, ръкавици и РТ. 
В неговата раница/торба/ има алпийско въже, натъпкано последователно в нея. Външният край се показва от раницата с направена кратка/0,1м/ примка. Върху въжето са: спасителско седло; примка –удължител/0,5м./; 5 карабинера; два специални -голями карабинера/или “сапана”/; пом.въженца – съответно на броя на пътниците на една лифтова седалка.
Спасителят /долу/ е с поставена сбруя/седалка/, закачено към нея протриващо устройство с карабинер, каска, ръкавици и РТ. В раницата му има: резервно алп.въже /напъхано по същия начин/, две пом.въженца и два карабинера. /Фиг.2”Б”/
По преценка, второто въже може да не се ползва!
Ползват се карабинери с муфа!

  
Действия /при възходящ клон на носещото въже/:
Спасителят/горе/ взима раницата на гърба си и се качва на разположения по-горе, стълб;
Самоосигурява се с по-дългата примка за сегмент от стълба;
Поставя единия спец.карабинер/или”сапан”/ на носещото въже/към долината/ и към него закача с карабинер примката на алп.въже от раницата;
Поставя над първия – втори спец. карабинер и с карабинер включва алпийското въже към него;
Закача за себе си спасителското седло и останалите съоръжения;
При по-голям наклон на носещото въже, прекарва предварително алпийското въже зад детайл от стълба, който няма остри ръбове и го хвърля с раницата долу; Фиг 2Б
Закача трети карабинер за алп. въже, между специалните два и го включва към сбруята си;
Закача късата самоосигуровка към първия спец.карабинер, а дългата – към втория;
След като алп.въже е опънато от спасителя/долу/ и е проверена РТ-връзка, увисва върху носещото въже и се придвижва до конзолата на първата седалка/кабинка/.
При работа по низходящия клон на носещото въже, стъпва на дългата примка и премества първия спец.карабинер, заедно с края на въжето, от другата страна на конзолата;
Повдига се с помощта на спасителя/долу/-полиспаст! и откача двете си самоосигуровки;
Висейки на алп.въже/полиспаст!/, бива спуснат до седалката/вратата на кабинката /Фиг.3/;
/При кабинка – изгражда над вратата, насочваща опорна точка;/
Привързва с пом.въженца пътниците към седалките, вдига предпазната рамка като виси пред нея и се самоосигурява към конзолата на седалката;
- Поставя спасителското седло на единия пътник, окача от себе си полиспаста и го закача,
чрез примката-удължител към седлото;
- Отвързва пътника от седалката и подпомага спускането,
извършвано от спасителят/долу/;
- Поема освободеното от всеки пътник седло и повтаря
действията със следващия;
- Останал сам, излиза с полиспаста до носещото въже
/може да си помага със самохвата/, закача дългата
примка за втория сапан и стъпва на нея;
- Откача първия сапан, заедно с края на алп.въже и го
премества върху долната част на носещото въже. –
- Закача за него късата примка и увисва на нея. /Както
при низходящ клон/;
- Откача и прехвърля втория сапан, заедно с дългата
примка –директно зад първия;
* Тези действия са облекчени от възможността на
спасителят/горе/ да стъпи на повдигнатата предпазна
рамка или на покрива на кабината, при което свободно
достига носещото въже!
Действията се повтарят, като при силен наклон на
носещото въже, алп. въже може да преминава около Фиг. 3 заоблени сегменти от седалката-конзолата и от там
къмспасителя/долу/.
- Спасителят/долу/ отпуска или обира алпийското въже през протриващо устройство, което е
закачено за седалката му. Подпомогнат е от наличието на полиспаст; /Фиг.2”Б”/
- Премества се с инвентара по терена на трасето, като се позиционира на най-удобното място;
- При затруднено стабилно позициониране, изгражда с помощни въженца и карабинери,
опорна точка на терена/дърво, стълб, камък, храст/, през която осъществява работата си;
- Подпомага с теглене придвижването на спасителят/горе/, когато това е затруднено;
- При нужда – удължава въжето;
- Помощника няма специална съоръженост освен униформена екипировка. Подпомага
действията на спасителите. Оказва помощ и води пътниците до безопасно за тях място.
Евакуация при дистанционно изграждане на носеща точка от спасител -/височина до 10м./
Състав: Двама спасители и един помощник.
Съоръженост:Спасителят/горе/ е съоръжен както при горния способ + протриващо устройство.
Спасителят/долу/ е съоръжен както при горния способ. Няма необходимост от второ въже.
Те имат със себе си риболовен прът ( 9м. ~ цена 80лв.) и ярко оцветена тежест(50г.) с ухо за закачане на карабинер.
Действия:
Спасителите прехвърлят тежестта, с помощта на пръта, през носещото въже на лифта /Фиг.4/ и чрез обратният й ход изтеглят - допълнително закачения за нея, край на алп. въже;
Привличат прехвърленото, двойно въже до конзолата на седалката;
Спасителят/горе/ закача края на въжето за сбруята си, включва закаченият към двете примки самохват към другият клон на въжето и използвайки дългата примка като стъпенка, започва да се изкачва;  

- Спасителят/долу/ включва под самохвата на колегата си алп.въже в своето протриващо
  устройство и с цялата си тежест го тегли надолу. 
- С достигане на седалката, спасителят/горе/ привързва с помощни въженца пътниците към
нея, повдига осигурителната рамка и се самоосигурява с примките;
- С помощта на примката-удължител изгражда насочваща точка с протриващо устройство
върху конзолата, над главите на пътниците/вратата на кабинката/;
- Поставя спасителското седло на един от пътниците, откача от себе си края на въжето и го
закача за седлото, отвързва осигуровката на пътника и подпомага спускането му надолу;
- Спускането се регулира от спасителя/долу/.
- Горните действия се повтарят с всеки пътник;
- Спасителят/горе/ откача насочващата точка от конзолата, закача се за края на въжето,
включва в другия клон протриващото устройство, откача самоосигуровката си и се спуска
на земятя;
- Въжето, без възел, бива изтеглено долу;
- Това може да се повтори за всяка седалка/кабинка/. *Внимание – въжето се намаслява!
Изграждане на носещата точка от пътник – по указания и под контрола на спасител.
/Височина – до 8м./Приложим при седалки, които имат кука или халка върху конзолата, които се достигат от пътниа без да става от мястото си.
Състав: Един планински спасител и един помощник.
Съоръженост: Спасителят е със седалка, протриващо съоръжение, 5 карабинера, две пом.въженца, спасителска седалка тип-“Оги” /Фиг.5/, алпийско въже и комплект телескопичен риболовен прът.

Действия:
Спасителят подава с подхвърляне или чрез риболовния прът, въжето на пътниците;
Единият от тях го прекарва през куката/халката/ намираща се върху конзолата на седалката и спуска края долу;
Другият клон на въжето се прекарва през окаченото към спасителя, протриващо съоръжение 

По указание на спасителя, пътниците се облягат плътно назад, а този който ще се спуска – вдига предпазната рамка;
Спасителят окачва на края на въжето спасителската седалка и я издига докато ръкохватката й стигне до височината на
очите на пътника който ще се спуска;
Под визуалния контрол на спасителя, пътника нахлузва през главата си осигурителната лента на седалката”Оги”така, че тя да легне под мишниците му, приплъзва ръкохватката възможно по-надолу и подпъхва талерката под себе си;
Спасителят нарежда отново на останалите пътници да се
Фиг.5 облегнат назад и да се държат здраво;
Подпомага чрез теглене спускания пътник да седне изцяло на спасителската седалка и чрез протриване го спуска долу;
Действията се повтарят за всеки пътник и след това – за всяка седалка.
 



Гласувай:
4


Вълнообразно


Спечели и ти от своя блог!
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: varg1
Категория: Лични дневници
Прочетен: 20119946
Постинги: 18642
Коментари: 10023
Гласове: 71259
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031