2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Прочетен: 366 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 25.11.2015 01:06
Та да представя, нещо като „Фейсбук-социология“. Как е реагирала Фейсбук общността на определени публикации, чрез реакция върху тях. Личното ми усещане е, че това измерване дава по-обективни данни за обществените настроения от про-правителствения оптимизъм на „Алфа Рисърч“, но без с тях да изчерпваме групата на угодничещите социолози.
Та ето какво показва Фейсбук.
На 23.11.2015 е пусната публикация „Как Влади Горанов открадна 1,5 милиона евро за 2-3 минути“. Тази статия за около 18 часа е събрала 472 пресподеляния. Т.е. 472 души из Фейса са я отворили, харесали, и са се върнали да я споделят на стената си. Това е най-новата публикация, която предизвиква ефект на „Фейсбук-бомба“ и затова с нея започвам. За 18 часа, народната любов, бликаща от „Алфа-Рисърч“ е споделила скандалната новина за далаверата на финансовия министър близо 500 пъти. И това е само споделянето на моята новина. Същата новина пуснаха и други сайтове, а е възможно дори същия линк към моя сайт да е пуснат в други Фейсбук профили, без връзка с моя.
Но нека погледнем малко по-назад във времето. На 27 октомври е пусната публикация „Престъпление и наказание“, която прави сравнение за това, че Волен Сидеров бива арестуван за това, че напсувал няколко артисти, а Бойко Борисов и Делян Пеевски са свободни, въпреки случаите с Мишо Бирата и КТБ. Тази публикация до момента има 1030 споделяния. Повечето от тях са в първите дни след публикацията, обикновено така се случва във Фейсбук.
На 30 октомври е пусната публикация „РПГ-7 срещу половин метър бронирано стъкло“. Тя има 883 споделяния. Смисълът и е да се прокара тезата, че атентатът срещу Алексей Петров е бутафорен, и целта му е да се предупреди Бойко Борисов, че в държавата има доста гранатомети, които пробиват бронирани джипове. Народната любов към Бойко е генерирала 883 споделяния.
На 14 ноември е пусната публикация „Париж 13 – лешоядите са върху разложения труп на Запада“. Това е очевидно анти-западна статия, донякъде русофилска, която представя цялата глупост на атлантическия избор на България и на тоталната ни американизация. Тази статия, очевидно дълбоко разминаваща се с официалната истина на управляващите, има 170 пресподеляния.
На 2 ноември, публикация озаглавена „Всички американски марионетки печелят всички избори до обесването си“, тази публикация прави 154 пресподеляния. Тезата е ясна, едва ли има нужда от коментар за какво са гласували пресподелящите.
И ето, че стигнахме и до една от най-рейтинговите звезди на правителството – Лили Винетката. „Алфа Рисърч“ я посочва като изключително популярна и обичана личност. Но ето какво казва „Фейсбук“ – статия озаглавена „145 лв. за винетка… честито от ГЕРБ“, има 366 пресподеляния. Разбира се, по-късно, Лилето щедро намали цената „само“ на 97 лв., но едва ли народът е много щастлив, че да я и обича дори.
И за да приключим настоящия обзор на тази естествена социология, нека видим и абсолютния хит на последните седмици. Публикация, озаглавена „Призив към терористите да разстрелят парламента, а не невинните“, та тази публикация бележи рекордните 4492 пресподеляния. Цифрата е точна – 4 хиляди четиристотин и т.н. Народната любов просто не може да бъде спряна, тя блика от всякъде, народът просто от любов иска терористите да разстрелят парламента…
Та това показва истинската социология. Статията не е изчерпателна, има много други подобни примери. Доста пресподеляния печелят всякакви публикации, свързани с Путин. Това малко се разминава с официалните социолози, които „откриха“ 60:30% в полза на Запада настроения сред българите.
Фейсбук е своеборазен социален отдушник. Някои хора твърдят, че той помага на властта, защото хората като си изсипят гнева в него, и след това не ходят по площадите. Но това не е гарантирано така. Със сигурност, настроенията във Фейсбук показват някакво сериозно напрежение в обществото, и вещаят сериозни проблеми пред управляващите. Което е доста по-различно от розовото настояще, измерено от „Алфа Рисърч“…
Кой на кое иска да вярва, всеки сам си решава…
Добри Божилов