Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.04.2014 20:25 - Пакардът на Георги Димитров на съд в Чикаго
Автор: varg1 Категория: Новини   
Прочетен: 777 Коментари: 0 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 image
image
Делото, което трябва да реши съдбата на откраднатия преди повече от 20 г. уникален пакард на Георги Димитров, който струва поне 6 млн. долара, започва днес в САЩ, научи "24 часа". Информацията бе потвърдена и от Софийската районна прокуратура (СРП).

Според процедурата днес изтича срокът, в който американските власти трябва да направят т.нар. summary judgement и да внесат исканията си за разглеждане на делото.

След приключване на процеса съдът ще реши дали да уважи искането на
последния
притежател
на колата,
който се представя за добронамерен платец или да излезе с мнение, че историческата реликва е собственост на България.

Според конвенция на ЮНЕСКО за опазване на културното наследство пакардът представлява изключителен експонат от националното ни богатство и той трябва да бъде върнат у нас безвъзмездно.

Нашата прокуратура е изпратила огромен обем информация за различни детайли и подробности около случая с откраднатия автомобил на американските власти.
Особено е засилено доброто сътрудничество през последните два месеца, когато е било поискано допълнително съдействие и информация.
Колко и какви ще са действията на властите в САЩ и
какво и кога
ще е решението,
обаче
не може да се
прогнозира
"Всяко предположение за изхода на делото би било прибързано, всичко зависи от съда в Чикаго, възможностите за обжалване или процедурите за продължаване на делото", лаконично коментираха от СРП.

Оттам уточниха обаче, че българската държава ще разчита на добре свършената работа до момента и правилното и задълбочено преценяване на всички доказателства от американския съд.

Всички съмнения дали колата е същата, или не, са изчистени, категорични са експертите. Реставраторите, извършвали ремонт по колата преди обира, са дали точни детайли, които я отличават от останалите автомобили на същия модел.
След експертни оценки и огромен обмен на данни по международната поща работата почти е довършена, предстоят развръзката и връщането на колата, надяват се специалистите у нас.

Български експерти обаче не са били изпращани в САЩ, за да удостоверят автентичността на колата, а властите там не са върнали обратна връзка какви процедури по делото са извършени досега, обясниха още от прокуратурата.

Според непотвърдена информация американският гражданин
Уейн Ленсинг е
платил за колата
нищожните
300 000 долара
В момента луксозната лимузина се намира в частен музей в Роско, Илинойс, което е на около 80 км от Чикаго, и чака решението на съда.

Историческият 7-тонен автомобил, подарен от съветския лидер Йосиф Сталин на комунистическия ни вожд Георги Димитров, бе откраднат през 1992 г. Мистериозната кражба не е разкрита и до днес. 
В САЩ колата
попада като
скрап през 1997 г.
и е поета от българин с американски паспорт.

Той е около 60-годишен мъж. Мистериозният ни сънародник, родом от Петрич, завършва висшето си образование в Москва, а през 1985 г. получава гражданство в САЩ. Според запознати малко са хората, които са имали такава възможност през тези години, освен ако не са били двойни агенти.
 

Със сигурност каналът за изнасянето на изключително ценния автомобил е бил организиран на доста високо ниво.

В края на миналата година в американската телевизия АВС 7 се появява интервю с човека, който вкарва колата и чието име е Иван Кристов. Пред медиите той твърди, че колата била уговорена и предадена от негов добър бизнеспартньор на име Стоил Славов. Става въпрос за един от основателите на СИК, който бе взривен на 19 януари 2004 г.
Ленсинг твърди,
че руската мафия
е замесена
в случая и се страхува за живота си. След като пакардът е обявен за продажба по интернет, минава през ръцете на няколко колекционери, докато стигне до последния -Уейн Ленсинг. Пред медиите в САЩ той заяви още, че колата стояла няколко години при него, докато през 2011 г. американски прокурори влезли в неговата собственост и заявили, че ще конфискуват автомобила. "Нищо не знаех за това, че колата е крадена. Аз съм в шок, трудил съм се,за да спестя пари и да мога да си купя тази кола", коментира още Ленсинг.

Уникалният автомобил е с тегло около 7 т, само стъклата му са дебели 10 см итежат около 200 кг. Прозорците се отварят частично. Има специален крик, с който чрез хидравлика се вдигат. Бронираният пакард е дълъг 6 м и е с 12 цилиндъра и мощност 240 коня. Подът е направен от стомана с дебелина 6 см.

Именно заради това е бил използван електрожен, за да може да се монтират седалките. Производителите направили автомобила частично брониран. По-късно обаче Сталин наредил колата да бъде изцяло бронирана. Руснаците започнали и производство на гуми за пакардите, защото така им излизало по-евтино. Колата е можела да развие до 140 км/ч. 
 

Пакард е луксозен американски автомобил, чието производство започва през 1899 г. През 1936 г. обаче започва производството на нов, по-здрав и по-голям модел.
От този модел са произведени около 17 бройки. Пакарди са имали съветският вожд Йосиф Сталин, американският президент Франклин Рузвелт и други исторически лидери.

 

Крадците покриват с бризент колата в паркинг наблизо

Дългата около 6 метра луксозна лимузина е подкарана на собствен ход от музея на ул. "Опълченска", след като улиците в района преди това са били завардени. Колата изминава само няколко метра и крадците я спрели на близък паркинг. Там пакардът бил покрит с брезент и останал така, докато разследващите разпитвали свидетели и търсили уникалния автомобил в района.

Лимузината била открадната само няколко часа, след като дефилирала на парад за ретро коли по околовръстното шосе.

Именно заради изложението бил събран екип от реставратори и те трябвало да го подготвят, защото имал проблем с термостата.

След ремонта колата била в перфектно състояние и блестяла на парада с безупречния си вид, категорични са реставраторите.

За кражбата се разбира два дни след като експертите се върнали обратно в музея, защото пакардът имал счупена емблема и други неща, които трябвало да поправят. Тогава обаче те заварили катинара на гаража сменен, а помещението празно.

Странни и необясними остават и пренебрежително кратките и непълни протоколи от разследването на кражбата през 1992 г. Няма и точно обяснение защо никой не се е поинтересувал вече толкова години какво се случва с най-скъпата кола, крадена някога у нас.

По-късно 7-тонният пакард минал границата, натоварен в тир и с документи за скрап, и потеглил първо за Германия. Там обаче не се намерил купувач, защото се разчуло за престъплението и тамошните колекционери се изплашили. Затова колата била покрита временно в различни гаражи.

През 1997 г. напуснала Европа, след като в Белгия била натоварена на кораб, и отпътувала за Америка като скрап. (24 часа)


 




Гласувай:
4
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Спечели и ти от своя блог!
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: varg1
Категория: Лични дневници
Прочетен: 14224541
Постинги: 16874
Коментари: 9149
Гласове: 67817
Архив
Календар
«  Февруари, 2020  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829