Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.01.2015 20:21 - Спомен за българските железници в една дузина снимки
Автор: varg1 Категория: История   
Прочетен: 2788 Коментари: 4 Гласове:
7

Последна промяна: 12.01.2015 20:23

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 image

Железопътното дело в днешна България води началото си от построяването на първата линия Русе – Варна през 1866. След Освобождението са създадени Българските държавни железници. image

Гара Копривщица

Дължината на железопътните линии през 1939 г. е 4426 км.

image

Гара Перник

След 1944 година едни от първите обекти обявени за национални строежи са транспортни, вкл. железопътните. Железопътната линия Перник – Волуяк – София, дълга 58 км, е завършена предсрочно в края на 1949 г. Железопътната линия Левски – Ловеч – Троян през 1948 г. е обявена за национален строителен обект. Изградена е от бригадири.

image

Гара Бургас – 12.02 ч. Пристигнал е експрес „Слънчев бряг“ потеглил от столицата в 06.15 ч.

На 21 декември 1952 г. е въведена в експлоатация цялата предбалканска линия София – Карлово – Карнобат – Бургас, третата основна артерия в направлението Изток-Запад.

image

Гара Лакатник

Изградената жп линия Самуил – Силистра с обща дължина 114 км и и участъците Горна Оряховица – Лясковец – Златица – град Елена, Червен Бряг – Златна Панега, Видин – Кошава и други с обща дължина 203 км. допълват изграждането на цялостната железопътна инфраструктура и играят конкретна регионална роля, изпълнявайки важни социални, икономически и отбранителни функции в най-тежките и бедни райони в страната.

image

Гара Захарна фабрика. Мотокари от завод „Шести септември“ за износ.

Към края на 1985 г. в страната са изградени 747 индустриални жп клонове, които обслужват най-големите промишлени предприятия, енергетиката, пристанищата, строителните комбинати и крупните складови бази. В тях се извършват над 60% от товаро-разтоварните операции в железниците.

image

 

Електрификацията на българските железници започва през 1963 г. Въз основа на електрификацията се позволява да се започне с автоматизацията, електронизацията, механизацията на процесите и с внедряването на съвременните компютърни технологии в железниците.

image

С най-голям съзидателен резултат през този период е удвояването на близо 1000 км жп линии, първоначално по главното северно направление София – Мездра – Плевен – Горна Оряховица – Варна, дълго 500 км. Започва се активна работа и по основното южно направление за затваряне на този пръстен от Варна през Синдел – Карнобат – Бургас – Стара Загора – Пловдив – София.

image

Междугарието София-София-север

Производството на нови транспортни средства обхваща пътнически вагони различни класи.Най-големите жп заводи се намират в София и Бургас, съответно завод “Г.Димитров” и завод “Червено знаме”. Създадени са още жп заводи в Левски, Дряново, Септември, Карлово и др.

image

Централна гара – София

За осигуряване на железниците с квалифицирани кадри в София своето основно място заема ПЖИ „Тодор Каблешков“. Tо води началото си още от 1922 г., създаден  с Указ № 60 на Н.В. Цар Борис III като  Държавното железопътно училище със статут на средно техническо учебно заведение, с военоорганизационна структура.

image

Гара Варна

 През 1962 г. с помощта на община Кърджали в парка на града е построена първата детска железница “Пионер”. През 1979 г. в подножието на южната част на Младежкия хълм в Пловдив е пусната втората детска железница. Планове и разчети за такива железници се подготвят за София, Варна, В. Търново, Плевен и другаде. Те имат голям възпитателен ефект върху подрастващите, много от децата, обслужвали първите железници, стават след време железничари.

image

Гара Мездра-чакалнята

Към 1990 г разгънатата дължина на жп линии достига 7662 км, електрифицирани линии са 2650 км с приблизително 106 900 000 превозени пътника. БДЖ е основният масов превозвач в НРБ, както за пътнически така и за товарни превози.




Гласувай:
7



Спечели и ти от своя блог!
1. energywatch - Ако бяхме народ!
12.01.2015 20:56
Ако бяхме народ, протеста на железничарите трябва да се превърне в общонационална стачка!

Кой им дава правото да унищожават БДЖ!

Във всички държави железниците имат и социални функции!

Дипломирания експерт-счетоводител Владимиров, като не може да се справи да си подаде оставката!

цитирай
2. varg1 - Виждаш
12.01.2015 21:10
ли,че не коментираш под точната статия.Голяма част от българският народ вече 25 години стои на глухият коловоз и чака да дойде влакът.
цитирай
3. bubolina111 - За влакове пари няма, но за научни ...
12.01.2015 21:15
За влакове пари няма, но за научни титли има
цитирай
4. leonleonovpom2 - Поздрави за материала!
12.01.2015 21:28
Линията Бургас-Поморие е закрита А при откриването и през тридесетте години е присъствал лично царят Може би затова гарата, открита от него все още стои , не се знае докога
Иначе релсите отдавна ги няма, отишли със сигурност за скрап Същата беше и участта на " арестуваните" вагон-цистерни на коловозите, които нямаше какда бъдат изтеглени, поради прекъсване на линията Разфасовани бяха на място А те са много скъпи, защото се изработват от специални сплави
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: varg1
Категория: Лични дневници
Прочетен: 20246574
Постинги: 18673
Коментари: 10029
Гласове: 71324
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930