Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.11.2007 11:28 - Усмивката - Екзюпери
Автор: dika999 Категория: Други   
Прочетен: 2048 Коментари: 4 Гласове:
0

Последна промяна: 09.11.2007 15:12


Усмивката

 

          Усмихвайте се един на друг,

           Усмихвайте се на съпругата, на съпруга,

            на децата си, усмихвайте се-

            Няма значение на кого-и това ще помогне да

             се обичате повече помежду си.

                                                                          Майка Тереза

 

          Много американци познават “малкият принц”, чудесната книга на Антоан дьо Сент- Екзюпери. Една фантастична книга, предназначе-на за деца, тя всъщност провокира и въображението на възрастните. Много по-малко хора са чели другите творби на Екзюпери, неговите разкази и романи.

          Като военен пилот през Втората световна война Екзюпери се сражавал срещу нацистите и е убит по време на бойните действия. Преди това е участвал в Гражданската война в Испания и се е бил срещу фашистите. Написал е един пленителен разказ, озаглавен “Усмивката”( Le Sourire). Тази история искам сега да ви разкажа. Не е ясно дали е автобиографична или е измислена. Иска ми се да е била истинска.

          Екзюпери описва как враговете го заловили и той бил хвърлен в затворническа килия. Съдейки по презрителните погледи и грубото отношение на надзирателите, той стигнал до заключението, че на другия ден ще го екзекутират. Оттук нататък ще ви разкажа историята така, както си я спомням, макар и с мои думи.

“Бях сигурен, че ще ме убият. Станах много нервен и не можех да си намеря място. Затършувах из джобовете си, за да проверя, дали случайно след претърсването не са ми останали цигари. Намерих една, но тъй като ръцете ми трепереха, едва успях да я сложа в устата си. Кибрит обаче нямах-бяха ми го взели.

          Хвърлих поглед през решетките към надзирателя, но той не ми обърна внимание. В края на краищата, човек не е длъжен да обръща внимание на една вещ, на един потенциален труп.

-         Имате ли огънче, por favor?-извиках аз.

          Той ме погледна, вдигна рамене и дойде, за да запали цигарата ми

Като се приближи и запали клечката, очите му неволно се впериха в моите. Тогава аз се усмихнах. Не зная защо го направих. Може би се дължеше на моята нервност, а може би, просто защото хората, когато са близо един до друг,е трудно да се сдържат да не се усмихнат. Каквато и да беше причината, аз се усмихнах. И в този миг, сякаш някаква искра прескочи пропастта между две сърца, между нашите две човешки души. Зная, че той не го искаше, но усмивката ми прескочи решетките и се появи и върху неговите устни. Надзирателят запали цигарата ми, но остана наблизо, гледаше ме право в очите и продължи да се усмихва.

          Аз също се усмихвах-сега го възприемах и като човек, не само като надзирател. А и той, като че ли вече гледаше на мен по друг начин и дори ме попита:

-         Имаш ли деца?

-         Да, ето ги тук.-Извадих портфейла си и припряно затършувах за

снимките на семейството ми. Той също извади снимки на своите ninos и започна да говори за плановете си и за надеждите, които възлага на своите деца. Очите ми се напълниха със сълзи. Казах му за опасенията си, че вероятно повече няма да видя семейството си, че няма да имам възможност да гледам децата как растат. И в неговите очи се появиха сълзи.

          Внезапно, бе да каже и дума, той отключи килията и мълчаливо ме поведе навън- вън от затвора,а после по затънтени улички ме изведе извън града. Там ме освободи. Мълчаливо се обърна и тръгна обратно. Животът ми беше спасен от една усмивка.”

          Да, усмивката-искрената, непринудена, естествена връзка между хората. Разказвам тази история, защото искам хората да разберат, че под всички защитни пластове, които изграждаме-достойнството, титлите, званията, общественото положение и желанието ни да бъдем възприемани по съответния начин-под всичко това е скрита нашата истинска същност-такава, каквато я е създала природата. Не се страхувам да нарека тази същност душа. Наистина вярвам, че ако тези две същности-вашата и моята-намерят общ език,ние няма да сме врагове. Няма да се мразим, да си ненавиждаме или да се страхуваме един от друг. Болно ми е да го призная, но всички тези пластове, които толкова старателно градим през целия си живот, ни разделят и ни пречат да установим истински контакти. Историята на Екзюпери разказва за магическия момент, когато две души общуват помежду си.

          Преживял съм само няколко подобни момента. Когато си влюбен например.Или когато наблюдаваш някое бебе.Защо като видим бебе се усмихваме?Може би, защото в този миг виждаме човек без защитни пластове, някого, чиято усмивка е напълно искрена и безхитростна. И душата на бебето, което дреме вътре в нас, се усмихва завистливо, признавайки това.                                    

                                                                  Ханок МакКарти

 

 




Гласувай:
0



1. danyolka - Перефразирайки
09.11.2007 13:03
една поговорка, мога да кажа, че усмивката железни сърца отваря!
Винаги се усмихвам и много рядко може да ме видите тъжна, всъщност малко хора разбират, че съм тъжна.
Много ми хареса поста!!! :-)))
цитирай
2. mmmmmmmmm - Прекрасно е,
09.11.2007 13:37
dika999!!!!
Това трябва да се научи като урок!!!Спомням си един пост на anahata-част от книгата и`"Сребърната нишка".Усмихвайки се подаваме положителен заряд на стящия пред нас.По невидим път тръгва добротата между хората.Не е трудно,не е сложно,но колко често го правим?!:))
Усмихнат ден и поздрави за поста!:)))
цитирай
3. majkata - Поздравления
09.11.2007 14:36
за стойностния постинг! Усмихна ме!
М/у другото намери ли работа? Ако искаш на ЛС съм на разположение.
Много ама много хубав уйкенд ти желая! :-)))
цитирай
4. dika999 - :)
09.11.2007 15:15
Усмивките и прегръдките са най-хубавото нещо на този свят. Правейки го не само даваме заряд на другите, но и на себе си. Хората реагират положително и дават най-доброто от себе си. Това е най-ценният дар в живота, най-евтиното, но и най-ефикасното лекарство за душата на всеки!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: dika999
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1199426
Постинги: 290
Коментари: 834
Гласове: 5633
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол