Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
15.02.2020 06:16 - ФИНАНСОВИ ПИРАМИДИ - КАК ДЕЙСТВАТ У НАС?
Автор: dalida Категория: Бизнес   
Прочетен: 1419 Коментари: 0 Гласове:
12


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                                      ЖИВОТЪТ НА ПИРАМИДИТЕ


https://www.capital.bg/biznes/kompanii/2013/11/22/2188413_zavrushtaneto_na_piramidite/
автори - Николай Стоянов и Николина Горанова/2013 г.




Основателите на компанията Станчо Рангелов и Светослав Петров дадоха пресконференция, за да разсеят съмненията, но не отговориха на няколко ключови въпроса....."Сейвуей България" - компанията, предлагаща възможност за отстъпки и пасивни доходи, която е обект на медийни критики, че е пирамида и наскоро бе санкционирана от Комисията за защита на потребителите за "пирамидални продажби", се опита да разсее съмненията около дейността си.....САМО Срещу безплатна регистрация в сайта може да се ползват т. нар Save of the Day отстъпки, а срещу 50 лв. може да се закупи "Стартов пакет" съдържащ Save Card, която може да се ползва в цялата партньорска мрежа......

И така, искаме да ви въведем в света на мрежовия маркетинг. Той обаче освен с красиви Powerpoint презентации, лъскави събития и истории за лични успехи е изпълнен и с... пирамиди. И често границата между двете е размита някъде между сложната многопластова бонусна схема, а заслепените от мечти за бързо богатство очи често пропускат очевидното (виж втория текст). Разбира се, нещата не са толкова прости - споменът за излъганите надежди от финансовите пирамиди през 90-те за много хора е ярък и затова е направено всичко възможно здравословното ви съмнение да бъде притъпено. Вие не привличате хора, а продавате продукт. Нищо не е обещано, а зависи от вашите усилия. Ние сме законна компания и плащаме данъци... В основата на всичко обаче е простата математика. Тя показва, че никоя структура не може да е устойчива, ако използва приходите от новопривлечени клиенти, за да изплаща обещаните възнаграждения на настоящите. А в много от случаите, изглежда, става дума точно за това.
Разбира се, завръщането на пирамидите сега е далеч по-изискано и законово издържано. За тях е ясно, че класическата Понци схема (където се взимат пари и се обещава някаква висока гарантирана доходност, която се изплаща с парите на новодошлите) е незаконна, а и не много убедителна, особено предвид горчивия опит в страната. Затова вече винаги има някакъв продукт.....

От компаниите, за които запитахме Комисията за защита на потребителите, има една постъпила жалба срещу SCI, направена проверка и предстои скоро комисията да се произнесе. От самата компания също потвърдиха за жалбата, но според тях вече КЗП е казала, че всичко е наред. "По принцип при нас рядко постъпват жалби за пирамидални продажби и нямаме голяма практика в тази област", каза Христо Трендафилов, главен юрисконсулт на комисията. Той обясни, че в Закона за защита на потребителите (ЗЗП, чл. 68ж, т. 14), това е дефинирано като нелоялна търговска практика, но доказването е трудно. "Ако комисията установи и прецени, че е налице такава практика, тя може с принудителна административна мярка да наложи преустановяване на конкретната дейност и санкция в размер от 1 до 15 хил. лв."

Конкретният законов текст причислява към забранените нелоялни търговски практики и "създаване, използване или насърчаване на пирамидални продажби, чиято основна цел не е продажбата или потреблението на стоки и услуги, а включването на други потребители в системата за продажба, при които потребителят плаща, за да участва, като получава възможност да си възстанови заплатената от него сума чрез привличането на други потребители в системата." Така, ако все пак има някакъв реален продукт, който се продава (т.е. не става въпрос за класическа Понци схема), е трудно да се докаже каква е основната цел. При SCI например вие не купувате (и впоследствие продавате) карти за отстъпки, а дистрибутирате пакети услуги (каквото и да означава това).

"Ако потребителите имат някакви съмнения, винаги могат да се обърнат към нас. Ние разглеждаме всички жалби, стига да са от нашата компетентност, като ако комисията прецени, може и да се самосезира", каза Трендафилов.

Друг елегантен аргумент за спечелване на доверие е, че компанията е просъществувала дълги години, в много страни и така е доказала, че не е измама. Реално обаче практиката познава и доста дълго просъществували пирамиди. Бърнард Мейдоф, създателят на най-голямата Понци схема в света, която беше разкрита през 2008 г., сам признава, че я е поддържал 17 години, докато следователите подозират, че тя в действителност е на 30 години. При него това е било възможно основно благодарение на реномето му на Уолстрийт, което е притъпявало подозренията. Има обаче и други фактори, които удължават живота на пирамидите. Най-общо глобализацията и интернет правят по лесно схемите да преминават националните граници и това отлага във времето изчерпването на хората, които биха се съгласили да се включат в подобен род начинание.

Обещанията за баснословни доходи остават гръмки, но не и толкова категорични. Вече няма да чуете за гарантиран доход, а че всичко зависи от вас и от това колко усилия вложите. За сметка на това не е изключено да ви убеждават, че няма риск. "В най-лошия случай ще направите едно евтино пътуване", обяснява един от членовете на WorldVentures. Това, че предплащате нещо, означава, че неизменно има риск - дори и компанията да е добронамерена, тя може просто да фалира. А ако е измама, просто никога не можете да кажете дали няма да се окажете сред последните дали пари и след това да остането с карта за отстъпки, която никой не приема, или достъп до виртуален офис в сайт, който вече не съществува.

Сумите също са по-умерени и на пръв поглед еднократни. Вече няма да ви поискат всичките спестявания, а еднократна такса. След това обаче започват и незадължителните такси за семинари за лично усъвършенстване, за обучения за ефективни продажби... Трудно е да се пресъздаде с думи как благото изражение на Боян Павлов става строго, когато вече след официалната презентация подканя хората от своята мрежа един по един да станат и да обяснят - "защо ще отида на View-то" и "как ще убедя хората от своята мрежа да отидат на View-то". За всички вас непросветени въпросното The View е тридневен семинар на WorldVentures във Флоренция, воден от невероятния Марк Ацета. Промоционално сега за 500, а по-късно - 600 долара. При SCI цените са по-съобразени с обикновените семинари са по 50 лв., а кувертите за специални събития като рождени дни - по 200 лв.

По-пленителни от всякога

Естествено нищо не е задължително. На презентацията на WorldVentures ще чуете дори, че това начинание не е за всеки (макар че "Работим в екип и ще ви помогнем!") и решението си е ваше. Следва обаче и продължението "Вземете го бързо!". Подобни са и аргументите на SCI: "Гледайте решението ви да е правилно и навременно. Ако се забавите, ще пропуснете."

И как човек да отлага, като чуе личната история на Петър и Весела Петрови, които от сцената на малката зала в "Сити авеню" разказват как след една безсънна нощ са се включили в WorldVentures на 19 юни и с работа от по два-три часа на ден първия месец са записали приятелите си, а на третия вече са достигнали завидно ниво на пасивни доходи.

За да направиш всичко това атрактивно, е нужно малко добър дизайн и убедителност, а също и да запълниш усещането за пирамида между дадените в началото и получените накрая пари с "уникален продукт" и сложна схема по средата. Затова и SCI и WorldVentures са изпълнени с твърдения за уникалност на идеята. Всъщност обаче продуктите не са чак толкова новаторски - изначално идеята на SCI наподобява доста австрийската Lyoness (Рангелов е работил с тях), която е упреквана от потребителски организации и разследвана от регулатори, че е... пирамида. А и тя, и WorldVentures не се различават толкова и от сайтовете за групово пазаруване, някои от които също предлагат и карти за отстъпки. Българската Grabo предлага такава на много по-добра цена от 9 лв. едната, а 4 броя струват 22 лв. Броят на обектите е 1100, а отстъпките са аналогични.

Но пленителността не е само преносна, а и буквална. Платената сума на входа според SCI e невъзстановима и това изрично е посочено в общите условия, с които клиентите й се съгласяват при регистрацията. Това, комбинирано с възможностите за еднократно прекратяване на договорите, означава, че във всеки момент компанията теоретично може просто да спре дейност и юридически да няма никакво основание клиентите да си търсят парите. Според адвокат Александър Иванов от адвокатско съдружие "Мусева и Иванов" обаче това противоречи на ЗЗП, където изрично е предвиден седемдневен срок, в който клиентът може да се откаже от дистанционна продажба (чл 55, ал. 1). А ако потребителят не е бил уведомен, срокът се увеличава на три месеца.
Другите услуги са насочени към предприемачи и представляват различни по-стойност бизнес-центрове даващи възможност да се печели от мрежата от закупените от привлечени нови клиенти продукти на компанията и от реализирания от тях оборот. Те са на стойност между 600 и 4000 лв, като дават различни по размер бонуси.
Според самите SCI те попадат в едно от изключенията, когато този срок е неприложим, защото с регистрирането в системата им тя се променя и услугата вече е използвана, а в ЗЗП е предвидено, че въпросната разпоредба не важи "за предоставяне на услуги, чието изпълнение е започнало с изричното съгласие на потребителя преди изтичането на срока по ал. 1". Адв. Иванов обаче счита, че това е атакуемо в съда, което дава поне теоретичен шанс на последните жертви на финансови измами да си търсят правата.

Но докато дойде време някой да си търси правата. След като прочетете този текст, следващата седмица нови 400 души ще изслушат презентацията в София и още вероятно по толкова в Пловдив, Варна и Велико Търново. И ще гледат как на фона героична музика и щастливи семейни кадри се редуват посланията: "Развиваща се неудържимо и завладяваща всеки", "Участваш в нещо уникално", "Печеля благодарение на общността", "Откликвам на шанса", "Заради същественото в моя живот", "Изпълнен съм с очакване", "Знам тайната"...
............................................................
Когато посредникът остане без лицензЗа последните 5 години КФН е отнела принудително седем лиценза на инвестиционни посредници у нас
Комисията за финансов надзор (КФН) отне през юли два лиценза на инвестиционни посредници и за последните пет години те вече са седем. За всеки клиент това повдига въпросите какво се случва с парите му и как се удовлетворяват неговите претенции.
Често причина за отнемането на лиценз стават и системни нарушения на законодателството или смяна на собствеността, с която дружеството е престанало да отговаря на изискванията, при които е бил издаден лицензът, както неправомерни дейности на член на ръководството й, казаха за "Капитал" от КФН. Обикновено става дума за придобиване на квалифицирано участие в дружеството чрез подставени лица или такива, които за пръв път влизат във финансовия сектор. Така например преди повече от година собствеността в "Бета корп", която е втората компания с отнет лиценз този месец, беше сменена, като в посредника влязоха 11 лица с по под 10% дял, което формално заобиколи и изискването КФН да се произнесе по сделката. Част от новите собственици тогава се свързваха с бившите неуспели купувачи на ПОД "Доверие", които паралелно изграждаха и мрежа от свързани финансови компании. Трябва да се има предвид, че при обжалване на решението на КФН за отнемането на лиценза това не спира изпълнение на принудителната мярка.
За отнетия лиценз се уведомяват и Централният депозитар, БФБ и Фондът за компенсиране на инвеститорите, а в определени хипотези и всички кредитни институции.
В кои случаи компенсации на инвеститорите се изплащат от Фонда за гарантиране на инвеститорите? Това е възможно при три хипотези: Първо, когато спрямо брокера е открито производство по несъстоятелност, както и когато такова производство е било прекратено по чл. 632 от Търговския регистър – при налично имущество, което е недостатъчно за покриване на разноските. Вторият случай е при трайно влошено финансово състояние на посредника. И третият – когато КФН установи, че активите на клиенти не са по съответните сметки и дружеството е в невъзможност да изплати паричните сметки или да възстанови финансовите инструменти и няма да бъде в състояние да направи това в краткосрочна перспектива. В този случай КФН може да назначи квестор на дружеството. В тези случаи фондът изплаща компенсация в размер на 90% от стойността на вземането, но не повече от 40 000 лв. За да се случи това, клиентите трябва в рамките на 1 година да предявят писмено исканията си. След този срок клиентите могат да търсят защита на правата си по съдебен ред, но шансът да възстановят активите си намалява.



Гласувай:
12



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: dalida
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 6200490
Постинги: 1102
Коментари: 4873
Гласове: 29482
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930