Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.07.2015 11:01 - Топ 10 на най-големите клишета в обявите за работа
Автор: havefun Категория: Бизнес   
Прочетен: 1265 Коментари: 0 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Обявите за работа по своята природа са реклами – тяхната цел е да продават длъжността и компанията, така както рекламите продават продукти. Затова на фирмите не би следвало да им е все едно какво пишат в обявите си за работа, които пускат в пресата и по сайтове.

Един бърз поглед върху обявите за работа в България показва, че в тях се повтаря една и съща грешка – масово се използват думи – клишета и фрази – клишета, които не означават нищо, не казват нищо или казват толкова малко, че “изяждат” ценното пространство, на което би могло да се публикува далеч по-важна информация.

Така, обявите за работа губят от ефективността си, както се случва и с всички клиширани или банални реклами.

Нека все пак уточним какво е “клише”:

Клише е фраза, израз или идея, която се е използвала толкова много, че е загубила първоначалната си сила или новаторство, особено когато преди време тя се е смятала за особено силна или новаторска. Думата “клише” обикновено се използва в негативен контекст. Wikipedia.

А сега, ето списъка Топ 10 на най-големите и най-често използвани клишета в българските обяви за работа:

“Предлагаме работа в млад и динамичен екип”

Към момента на писане на тази статия в един от водещите български сайтове за работа се предлага работа за Транжори, Заварчици и Шлосери. На всички тях им се обещава “Работа в млад и динамичен екип”.

Това е едно от най-често срещаните клишета в българските обяви за работа. Една негова вариация е и “Ние сме млад и динамичен екип”.

Най-напред, нека обърнем внимание на фразата “млад екип”. Какво точно ви говори тя? Че хората във фирмата са млади? Или че екипът, в който ще работите е млад, т.е. новосформиран? Не става съвсем ясно, но ако четем обявите вероятно трябва да заключим, че 90% от фирмите у нас са с “млади екипи”.

ОК, но ако това е така, да изтъкваме нещо, което всички останали 89,9999% (от нашите конкуренти) изтъкват в рекламите си едва ли е поводът да убедим кандидата да се яви на интервю точно при нас.

Но по-важното, нека се спрем на думата “динамичен екип”.

Винаги съм се чудел на хората, които използват тази формулировка. Що за птица е този “динамичен екип” и какви ли други екипи има – може би “нединамични”?! Ако запитаме 10 кандидата за работа да кажат какво означава “динамичен екип”, те ще дадат 10 различни определения за тази фраза – толкова обща и неясна е тя.

Наблюденията ми показват, че фразата “млад и динамичен екип” е 100% клише, използва се просто за да се напише нещо в обявата за работа, почти никога не носи реален смисъл или послание към кандидатите, а много често, освен откровено клише е и откровено послъгване, особено в частта си “динамичност”.

“Вие следва да сте динамична личност”

Това е много често използвана фраза-клише, различна от “динамичен екип”. Тук става дума за кандидата, фирмата иска той да е “динамичен”.

Какво значи “динамична личност” – нямам точна идея, но определено се търсят “динамични” личности във всякакви професии, дори онези, които изискват далеч по-ниски нива на “динамика” (каквото и да означава това).

Примери за това са например длъжности като оперативни счетоводители, касиерки, инженери-химици, моделиери-кроячи и какво ли още не. И в момента текат обяви, в които това е едно от изискванията. Не са ли “динамични” всички тези хора – проблем!

Съвсем отделен е въпросът как фирмите измерват “динамиката” на личностите на своите кандидати. Ако питате мен, в масовия случай – на око, т.е. никак. Тогава?

Ето повече за интервюиращите, които го раздават в стил “психолози-аматьори” и които задават странни (тъпи) въпроси по време на интервю за работа.

“Предлагаме конкурентно възнаграждение”

Често срещани вариации по темата са “Атрактивно възнаграждение”“Добро възнаграждение”“Отлично възнаграждение” или “Адекватно възнаграждение”.

Какво значи това “конкурентно”, “добро”, “атрактивно” възнаграждение? Точно колко добро? Конкурентно спрямо кои конкуренти? Атрактивно за кого – за всички кандидати наведнъж ли? Ами че те могат да бъдат най-различни хора – едните свикнали да получават повече, другите – по-малко, едните можещи повече, другите по-малко, едните с по-висока пригодност, другите с по-ниска и т.н.

Ако фирмата, която “продава” длъжност чрез обява за работа не е в състояние да назове точна сума или поне ориентир за сума, няма смисъл да използва клишета – те не казват абсолютно нищо и с нищо не помагат.

“Предлагаме мотивиращо възнаграждение, обвързано с крайните резултати”

Нерядко това е елегантната форма да кажем “не предлагаме твърда заплата, а работа на (труден за изкарване) процент”. Но понеже “процент” отблъсква някак си (процентът не е гарантиран, а може и да не е кой знае колко голям, а може би и продуктите на фирмата са много трудно продаваеми), решаваме да сме хитри с фразата “възнаграждение, обвързано с крайните резултати”.

Всичко е много хубаво, но защо фирмите, които пускат тези обяви не си дават сметка, че кандидатите за работа отлично разбират за какво става дума?

След като е толкова мотивиращо възнаграждението, обвързано с крайните резултати, защо го крием и не го споменаваме колко е? След като мотивацията на служителя ще бъде много висока, значи това е наше конкурентно предимство, възможно е дори Уникално конкурентно предимство. В коя реклама се премълчават уникалните предимства на продукта?

Разбира се, има много случаи, в които да се обявяват заплати или проценти не е желателно. Наясно съм с това. Идеята ми се, че към кандидатите за работа е по-добре да се излъчват ясни, професионални и примамливи послания, а не общи приказки (клишета). Ако не сме в състояние да сме ясни и конкретни в обявите ни относно възнаграждението за съответната длъжност, по-добре да не пишем нищо.

“Ние сме постоянно развиваща се компания”

Ха, г-н Работодателю, каква добра вест наистина! Добре, че не сте неразвиваща се компания! Но като споменавате, че се развивате постоянно, все пак не става ясно в каква посока правите това – във възходяща или низходяща?

Друга, много често срещана вариация по темата е “Ние сме бързоразвиваща се компания”. В каква посока е бързото развитие (Нагоре? Надолу?) обикновено не се споменава.

Тези фрази се срещат толкова често, че отдавна са изгубили значението си в съзнанието на много кандидати за работа. Кандидатите най-често прескачат тези фрази и продължават по-надолу в текста, защото искат да знаят за какво конкретно става дума.

Това, че компанията се развива е хубаво, но още по-добре е да се каже как и в каква посока – има начини за това. В противен случай ще се окаже, че говорим много, но не казваме нищо. А това не е ефективна реклама.

“Предлагаме възможност за…”

Предлагаме възможност за фирмено обучение. Предлагаме възможност за разгръщане на уменията. Предлагаме възможност за работа в млад и динамичен екип. Предлагаме възможност за професионално развитие.

Какво предлагате всъщност? Възможност или нещо реално?? Защото и аз мога да предложа възможност за доходи по 1 милион на месец в случай на реализирани продажби на клечки за зъби в размер на 10 милиона на месец на територията на Каспичан, само че това е само ТЕОРЕТИЧНА възможност с нулев шанс за практическа реализация.

“Възможност” звучи много удобно за работодателя, защото е неясно и хлъзгаво и той винаги може да се измъкне, като каже “Какво искаш, не съм ти обещавал нищо, споменах за “възможност за…”, но по никой начин не привлича вниманието на сериозните, качествени кандидати.

Ако ще предлагаме обучение – нека по-добре кажем какво е това обучение. Ако ще предлагаме професионално развитие, нека ясно споменем за какво точно професионално развитие говорим (обещаваме).

А ако нямаме никакво намерение да предлагаме каквото и да е било, по-добре е просто да не залъгваме напразно кандидатите – в противен случай те ще започнат работа и рано или късно ще си тръгнат разочаровани, с чувството, че са били излъгани за нещо.

“Следва да притежавате комуникативни умения”

Другата често срещана вариация е краткото “комуникативност”.

ОК. От тук разбирам, че компанията-работодател не търси ням човек, без ръце и крака и с парализирано лице – може би само такъв човек не може да комуникира почти по никой начин с околния свят.

Във всички останали случаи фразата “следва да притежавате комуникативни умения” е поредното клише – неясно и безсмислено.

Ако търсим отлични умения за презентиране във връзка с длъжността – защо не го споменем?

Ако търсим отлични умения за писмена комуникация (отчети, анализи, кореспонденция) – има ли проблем да кажем ясно това?

Ако търсим умения за слушане, правилно разбиране на гледните точки на околните, съпричастие, оказване на подкрепа – какво ни пречи да изявим гласно това наше желание?

Ако търсим умения за невербална комуникация, защото длъжността го изисква – проблем ли е да споменем това?

И така нататък и така нататък. Схващате идеята ми – да излъчваме ясни, разбираеми и професионални послания, които вършат работа и на нас, като работодатели, и на кандидатите за работа.

“Следва да притежавате аналитични умения”

Отново често срещано клише, както и изискването за “комуникативни умения”.

Съществуват голям брой аналитични умения, но когато не сме точни в описанието им, човек може да остане с впечатлението, че от него се иска да притежава всички тях. Това не винаги е нужно, нито е реално изискване на компанията – работодател.

И пак на въпроса – по какъв начин ще проверяваме аналитичните умения на кандидатите? Ако е “на око”, по-добре се откажем – един път ще улучим, три пъти няма да улучим. Тогава, има ли смисъл да пишем това изискване в обявата си?

“От вас очакваме умения за работа в екип”

Това е едно от най-често срещаните клишета – може би най-често срещаното. По тази тема можете да прочетете:

“Ах, тези умения за работа в екип!” и

“Да вярваме ли на уменията за работа в екип”

Трудно бих могъл да добавя нещо повече.

“Кандидатът следва да притежава чувство на отговорност”

Отново клише. Вярвам, сред читателите на този материал няма хора, които да мислят, че е възможно да се търсят някакви други, по-различни хора – например безотговорни.

Следователно – защо споменаваме изобщо това като някакво “изискване”? По същата логика трябва да споменем, че кандидатите трябва да са “с една глава”, “с две очи”, “с един нос” – все очевидни неща, които обаче не споменаваме, защото не искаме да ставаме смешни.

Е, нека не ставаме смешни и в този случай.

И един специален бонус към списъка с десетте клишета:

“Кандидатът трябва да повишава качеството на предлаганата услуга/продукт”

Е, има си хас да се търсеше човек, който да влошава качеството на предлаганата услуга/продукт.

Или?

В резюме

Това бяха десетте най-големи клишета, които съм срещал в обявите за работа у нас. Списъкът със сигурност може да бъде допълнен, при това без особени затруднения – всеки ден много компании “допринасят” за това – и малки, и големи, и неизвестни, и много известни. Което е добре дошло за техните конкуренти, разбира се.

Пожелавам ви вашите обяви за работа да са креативни и професионални, а не банални и изпъстрени с клишета. Така тези обяви ще бъдат именно онова, което трябва да бъдат – ефективни реклами, които продават длъжностите и компанията на възможно по-голям брой качествени кандидати.

Тодор Христов е управител на “СИТА Мениджмънт Консулт” ООД – бутикова консултантска компания по управление, която работи за повишаване на ефективността на бизнес процесите на своите клиенти чрез правилна организация на човешки ресурси и професионална работа в екип.

Известен е като един от създателите на първия български сайт за работа в екипwww.Websita.com, който се посещава ежемесечно от няколко хиляди делови хора.

Съавтор на “10-те златни правила за работа в екип” (Ciela, 2006).




Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: havefun
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3523622
Постинги: 1093
Коментари: 2386
Гласове: 1832